Dag 4: Nog meer ijsberen - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Bart en Chantal - WaarBenJij.nu Dag 4: Nog meer ijsberen - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Bart en Chantal - WaarBenJij.nu

Dag 4: Nog meer ijsberen

Door: spotdeijsbeer

Blijf op de hoogte en volg Bart en Chantal

12 Juli 2011 | Spitsbergen, Longyearbyen

Vanmorgen was het al vroeg raak! Tijdens het ontbijt werd er omgeroepen dat er 3 ijsberen waren te zien op 2 uur! Hup de ontbijtzaal was in 1 keer leeg. Allemaal zoeken en kijken of we ze ook konden zijn, in de verre verte was er wel iets te zien, maar helaas niet dichtbij genoeg voor de camera.

rond 09:00 uur hebben we een Zodiac cruise gemaakt en de Monacobreen in de Liefdefjord bezichtigd. Hier hebben we 2 uur rondgevaren en veel mooie foto`s kunnen maken van de gletsjers en ijsschotsen in het water.

Net voor de lunch zouden er walvissen te zien zijn, alleen deze heeft zich niet aan ons laten zien, misschien komen die nog verder op in de reis. Wij hebben daarom maar even een verrekijker gekocht in de giftshop voor $120 dollar (zo jammer dat we deze van huis uit zijn vergeten mee te nemen, want echt zorg dat je die bij je hebt als je deze trip wil gaan maken) Daarna was het tijd voor de lunch en opnieuw zouden er meerdere ijsberen te spotten zijn. Dus naar de lunch wij richting de boeg en inderdaad op meerdere plekken in het vaste ijs waren ijsberen te zien, daarnaast waren er ook zeker 5 zeehonden te zien en heel veel vogels.

We zouden de middag nog een andere zodiac cruise maken maar door de vele ijsberen hebben zij besloten om te blijven liggen in de hoop dat de ijsberen dichterbij zouden komen! Ze kwamen wel iets dichterbij maar niet dichtbij genoeg om mooie foto`s te maken. We hebben niet de klagen want aan het einde van de 3e dag zitten we al op 8 ijsberen.

Later op de avond hadden we onze mijlpaal bereikt (22:23)! De 80° N, dit werd gevierd met een borreltje (blue curaçao and 7-up) Tevens konden we via de telescoop een kleine 60 walrussen zien op land, maar wel in de verre verre verte.

Het blijft een vreemd gevoel dat het hier gewoon niet donker wordt, ook niet een klein beetje schemerig. Wij gaan verder en morgen kun je weer een nieuwe blog vanaf de Noordpool verwachten!

Groet,
Bart en Chantal

• 12 Juli 2011 - 20:09

Mama:

lees dat jullie een heel mooi stukje natuur aan het bekijken zijn geniet ervan.
    als jullie weer thuis zijn wil ik de foto`s graag bekijken en jullie verhalen horen .
    liefs mama

• 13 Juli 2011 - 16:36

Ton :

Ik kom er net achter dat ik niet de reactie plaatsen heb aan geklikt bij de eerste 4 verslagen .maar alsnog ik vind dit een belevenis om te lezen wat jullie alllemaal meemaken op deze reis.