Dag 10: IJsbeer tussen de ijsschotsen! - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Bart en Chantal - WaarBenJij.nu Dag 10: IJsbeer tussen de ijsschotsen! - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Bart en Chantal - WaarBenJij.nu

Dag 10: IJsbeer tussen de ijsschotsen!

Door: spotdeijsbeer

Blijf op de hoogte en volg Bart en Chantal

18 Juli 2011 | Spitsbergen, Longyearbyen

vandaag zou het een drukke dag worden van drie excursies met de zodiac maar door omslaan van het weer werden dit er maar twee. We begonnen met een eerste excursie om 08:45, dit was een zodiac cruise langs een enorme gletsjer heen. Wij zaten in de een laatste zodiac die wegvoer van het schip en er werd ons gezegd dat we goed naar de omgeving moesten kijken omdat er mogelijk een ijsbeer te zien zal zijn. Op de weg heen zagen wij twee keer iets opvallends, maar twee keer was dit vals alarm. Toen we bij de ijsschotsen aankwamen voerden de meeste boten al weer terug!

Wij hadden geluk, net toen wij de ijsschotsen aan het inspecteren waren kwam er een ijsbeer te voorschijn op ongeveer 50 mtr afstand, zo dichtbij hadden we de ijsbeer nog niet eerder gezien! De camera kwam tevoorschijn, en mooie foto`s werden gemaakt. Onze zodiac driver riep iedereen op omdat er een ijsbeer was gespot, maar de andere hebben er niet echt van kunnen genieten want hij heeft zich later niet veel meer laten zien.

Bij de tweede cruise hebben we een landing gemaakt bij Bourbonhamna, van Keulenfjord! Dit was een mooie omgeving om te wandelen. Er was zelfs een huisje die vroeger werd gebruik voor jagers, maar nu alleen nog verhuurd wordt. Je ziet ook allemaal spijkers zitten die van binnenuit naar buiten zijn geslagen als wapen voor de beren. Ook was er nog een heel oud slijpwiel te zien. En ontzettend veel botten van een boeloega (walwis), deze werden afgemaakt en dan gebruikten ze daar de huid van. Na ongeveer 1,5 uur wandelen hadden wij alles wel verkend en zijn we terug gekeerd naar onze boot. Er is vanavond een afscheidfeestje van de crew, en morgen is onze laatste dag aan boord.

• 18 Juli 2011 - 11:05

Mama:

eindelijk hebben jullie een ijsbeer van dichtbij gezien .
    en lees dat jullie mooie foto`s hebben gemaakt die zullen we wel zien als je weer thuis bent ahha
    er zijn nu alweer 10 dagen verstreken en lees elke dag dat je weer iets moois meemaakt.
    kijk al weer uit naar morgen voor je volgende blog
    liefs mama

• 18 Juli 2011 - 14:39

Ton :

Zoals je weet er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan jullie hebben de ijsbeer mogen bekijken en hij ziet jullie nu weer gaan.maar jullie hebben nog een weekje in noorwegen en oslo moet heel erg mooi zijn volgens zeggen. We horen wel weer bay-bay en good look